Rahsia Longkang Sebersih Air Sungai di Perkampungan Jepun!

ikan koi-dekor galeri-karpet-carpet masjid-carpet surau-carpet-surau-vinly-signboard-kufi-mehrab-Morroco Lantern

.
Kejernihan air longkang di sesetengah perkampungan di Jepun amat cantik dan bersih sehingga jadi pembiakan ikan Koi. Bayangkanlah sampai dekat longkang pun ada ikan koi membiak kat dalam tu, tak perlu nak keluar duit untuk bela dan buat kolam ikan depan rumah. Duduk tepi longkang je dah cukup.

.
Macam mana boleh terjadinya longkang yang bersih ni?? Sebab adanya saluran paip kumbahan yang berasingan dalam longkang mereka. So, air hujan tak bercampur dengan sisa kumbahan dari rumah penduduk disini.

.
Tak hairan lah sampai ada penduduk yang basuh sayur kat longkang kan? 😅 Jom tengok macam mana dorang install paip kumbahan kat longkang.